Erasmus+ 2023

Kollégáink 27 egyéni és tanulóink három csoportos mobilitáson vettek részt az Erasmus program jóvoltából a 2023-24. tanévben (projektszám: 2023-1-HU01-KA121-SCH-000139252). Ezek között szerepelt szakmai látogatás (job shadowing), rengeteg kurzus, három tanulócsoport utazása, továbbá négy szakértő tanár is érkezett iskolánkba, hogy előadások, tanórák és szakköri foglalkozások keretében ismertessenek meg minket széles módszertani repertoárjukkal.

Az Erasmus+ program keretében megvalósuló mobilitások egyre népszerűbbek iskolánk tanárai és diákjai körében. Céljuk, hogy támogassák a pedagógusok szakmai fejlődését, tapasztalataik bővítését és nemzetközi kapcsolataik erősítését. A mobilitás során a pedagógusok új módszereket, pedagógiai gyakorlatokat ismerhetnek meg, amelyek segítenek az oktatás minőségének javításában, valamint globális perspektívát nyerhetnek, hiszen a mobilitás lehetőséget ad arra, hogy a tanárok megismerkedjenek más kultúrákkal és oktatási rendszerekkel, ezáltal szélesebb látókörrel rendelkezzenek.

Az Erasmus+ program révén a tanárok kapcsolatokat építhetnek más országok pedagógusaival, ami hosszú távú együttműködésekhez vezethet. További fontos hozadéka a mobilitásoknak, hogy a külföldi tapasztalatok által a tanárok motiváltabbakká válhatnak, ami jótékony hatással van a diákjainkra is.

Az Erasmus+ intézményi céljaink között szerepelt ismeretszerzés, készségfejlesztés, idegen nyelvi tudás szinten tartása és fejlesztése, informatikai tudás fejlesztése, alkalmazási területeinek megismerése a tantermi és a tantermen kívüli tanári munkában, a pedagógiai repertoár bővítése, egyebek mellett az élménypedagógia és drámapedagógia terén, pszichológiai ismeretek szerzése, a tanári jóllét területeinek megismerése és bővítése, ismeretek szerzése a konfliktuskezelés és kommunikáció terén, a módszertani kultúránk fejlesztése, valamint a tehetséggondozás, az integráció, más országok oktatási rendszerének és más iskolák jó gyakorlatainak megismerése, tudásmegosztás, innováció és nemzetköziesítés.

Kitűzött intézményi céljainkat megvalósítottuk, és folyamatos pozitív visszajelzéseket kapunk a partnereinktől.

A kurzusokon résztvevő kollégáink beszámolóit a nevekre kattintva olvashatják el: 

Bódisné Gémes Edit Márta

Bruzsa Rita

Czupy Szilvia Mária

Farkas Attiláné

Gyenge Enikő

Hegedűs Zsuzsanna

Hegedüsné Eng Zsuzsanna

Helmle Dorottya

dr. Horváthné Csordás Erzsébet

Istenes Mónika

Juhász-Szabó Réka

Keszei Viktória

Khauth Sarolta

Lendvainé Szilágyi Katalin

Olajos Gabriella

Őri Csilla

Papp Béla

dr. Szentiványi Mátyás Béláné

Trázsi Erzsébet

dr. Uhereczky Eszter

Uhrin Csaba

Zubora Márta



A kurzusokon tanultakat a kollégáink felhasználják az iskolai munkájuk során, valamint megosztották a tudásukat a munkaközösségi értekezleteken, illetve a szakmai szervezetekben, és több ízben tartottak disszeminációs foglalkozásokat is. Az előadások során a hallgatóság kérdéseket is feltett, így közös eszmecserékre is sor került a jelenlévők között. A bemutatókat, az elhangzott előadások anyagát megtekinthetik az alábbi linkek segítségével a nevekre kattintva.


Bódisné Gémes Edit Márta

Bruzsa Rita

Czupy Szilvia Mária

Farkas Attiláné

Gyenge Enikő

Hegedűs Zsuzsanna

Hegedüsné Eng Zsuzsanna

Helmle Dorottya

dr. Horváthné Csordás Erzsébet

Istenes Mónika

Juhász-Szabó Réka

Keszei Viktória

Khauth Sarolta

Lendvainé Szilágyi Katalin

Olajos Gabriella

Őri Csilla

Papp Béla

dr. Szentiványi Mátyás Béláné

Trázsi Erzsébet

dr. Uhereczky Eszter

Uhrin Csaba

Zubora Márta


A kurzusokon részt vevő kollégáink fotókon is megörökítették a mobilitások egy-egy részletét. Ezekből egy kis válogatás a tanári mobilitások képgalériájában itt tekinthető meg.


Szakmai látogatások (job shadowing)


Szakmai látogatásra öt kolléga utazott. Az intézmények meglátogatásakor (egyebek mellett) anyagokat gyűjtenek a tanóráinkhoz (fényképek, filmek, prospektusok, tesztek, könyvek, stb.) és igyekeznek az alábbi kérdésekre választ kapni:

  • Az adott ország iskolarendszere, és azon belül hol helyezkedik el az intézmény
  • Intézményi adatok: név, cím, elhelyezkedés
  • Az iskola szervezete: vezetőség, tantestület (tagozatok), kiegészítő személyzet, tanulók (tagozatok, évfolyamok, osztályok, osztálytípusok)
  • Létszámadatok
  • A tanév rendje, szünetek, szabadság, tanárok és tanulók órarendje, óraszámok
  • Szokások, hagyományok, ünnepek, rendezvények, táborok
  • Az iskola nemzetközi kapcsolatai, Erasmus, eTwinning, egyéb. A mobilitásokra a kiválasztás szempontjai
  • Az épület(ek), termek, egyéb helyiségek, udvar, egyéb létesítmények használata, felszereltsége, állapota, technika
  • A tanórák szervezése, módszerek, hangulat, dekoráció, tanár és tanuló együttműködése
  • Központi tanmenetek, tankönyvválasztás, tanári szabadság
  • Tankönyvek és tanulói felszerelés, osztálykirándulás (ingyenes vagy fizetnek érte)
  • Tanári adminisztráció, napló, osztályozás (érdemjegyek, szöveges), bizonyítvány, vizsgák, tesztek, dolgozatok, felelés
  • Tanárok kötelező óraszáma, osztályfőnök és szaktanár tanórán kívüli feladatai, szakkörök, korrepetálások, értekezletek, kapcsolattartás a szülőkkel, szülői értekezlet, fogadó óra, levelezés, szülői panaszok kezelése, beszámoló írása, a továbbképzés rendszere
  • A tanári pálya presztízse, fizetés és juttatások, külön munkák, helyettesítés, előmeneteli rendszer, karrier, egyéni tervek, jövőkép, elégedettség, munkaerőgondok
  • A látogató tanár tapasztalatai és érzései, hangulat a szakmai látogatás során


A szakmai látogatásokról készült beszámolók a nevekre kattintva tekinthetők meg.

Bruzsa Rita Katalin

dr. Pankotainé Puskás Gyöngyi

Papp Béla

Vindisch Bence

Zubora Márta


A szakmai látogatásokról készült tudásmegosztó anyaguk a nevekre kattintva érhető el.

Bruzsa Rita Katalin

dr. Pankotainé Puskás Gyöngyi

Papp Béla

Vindisch Bence

Zubora Márta


A szakmai látogatások képgalériája itt tekinthető meg.


Csoportos tanulói mobilitások


A diákok esetében a mobilitások célja az, hogy egy másik ország iskolájába eljutva betekinthessenek a mindennapi életükbe, megismerjék kultúrájukat, fejlesszék idegennyelvi kompetenciájukat, továbbá erősítse bennük a globális gondolkodást. Az új környezet kihívásokat jelent, amelyek segítik őket az önállóságuk és problémamegoldó képességük fejlesztésében is.

A tanulókat iskolánk tanárai kisérték el. A csoportok számára tanulmányi tervet állítottunk össze. A helyi partneriskolában való tanuláson kívül kulturális programokon vettek részt és némi betekintést nyertek az adott ország mindennapjaiba, történelmébe, kultúrájába is. A megszerzett tudást a tanulóink a tanulmányaik során kamatoztatják, illetve megosztották a kortársaikkal. Az Erasmus+ résztvevők tapasztalatai alapján elmondható, hogy az utazások során szerzett élmények maradandó hatással vannak, sokan barátságokat kötöttek, és magabiztosabbá váltak a nyelvhasználat terén.

Három tanulócsoportunk járt Spanyolországban, Litvániában, illetve Csehországban a projektidőszakban.

A 9. és 10. osztály drámásainak pamplonai beszámolója itt olvasható

A 11. osztály píseki beszámolója itt olvasható

A 8.a és 8.r osztály vilniusi beszámolója itt olvasható